Historia kolei na ziemiach polskich
lata 1930 - 1939

WPROWADZENIE
-----
Okres zaborów
1842 - 1849
1850 - 1859
1860 - 1869
1870 - 1879
1880 - 1889
1890 - 1899
1900 - 1909
1910 - 1914
I wojna światowa
-----
Dwudziestolecie
międzywojenne
1914 - 1918
1919 - 1929
1930 - 1939
II wojna światowa
-----
Polska Ludowa
-----
Czasy współczesne
mapa-polski-1930.jpg      Rok 1930
  1. styczeń:
    1. Ciechanów - Krasne /33 km/ - linia wąskotorowa 600 mm przebudowana w 1961 roku na 750 mm
  2. listopad:
    1. Herby Nowe - Karsznice /103 km/
    2. budowa łącznic węzła Karsznice - Zduńska Wola /14 km/
    3. Maksymilianowo - Wierzchucin - Lipowa Tucholska - Bąk /83 km/
    4. Lipowa Tucholska - Szlachta /2 km/
    5. Somonino - Osowa /26 km/
  3. grudzień:
    1. Nowa Wieś Wielka - Bydgoszcz Wschód /22 km - linia towarowa/
  4. ???
    1. Koluszki - Budziszewice Łódzkie /7 km/
    2. Stojanów - Sienkiewiczówka - Łuck /85 km/
B-2 i B-4: Inwestycje związane z budową Magistrali Węglowej.

C-1: Południowa część obejścia stacji Bydgoszcz Główna związana z budową Magistrali Węglowej.

D-1: Dzisiejsza nazwa przystanku Budziszewice Łódzkie to Regny.



mapa-polski-1931.jpg      Rok 1931
  1. marzec:
    1. Szczecin Gumieńce - Szczecin Turzyn /4 km/
  2. marzec:
    1. Sandomierz - Grębów /11 km/
  3. październik:
    1. Srebrna Góra - Wolibórz /zamknięcie linii/
  4. listopad:
    1. Łódź Widzew - Zgierz /14 km/
A-1: Pozycja nie została naniesiona na mapę.



mapa-polski-1932.jpg      Rok 1932
  1. lipiec:
    1. Warszawa Szczęśliwice - Warszawa Włochy /3 km/
  2. sierpień:
    1. Strzebiń - Woźniki Śląskie /13 km/
  3. październik:
    1. Warszawa Włochy - Warszawa Gołąbki /3 km/
  4. grudzień:
    1. Jelenia Góra - Mysłakowice - Kowary - Kamienna Góra /elektryfikacja linii/
  5. ???
    1. Woropajewo - Druja /90 km/
    2. Telšiai - Plunge - Kretinga /70 km/
A-1: Drugi fragment EKD.

Notatka tymczasowa: Odcinki Warszawa Gołąbki - Pruszków (rok 1936) oraz Warszawa Główna Towarowa - Warszawa Gdańska (rok 1947) zostały błędnie naniesione na mapę.



mapa-polski-1933.jpg      Rok 1933
  1. marzec:
    1. Karsznice - Poddębice - Inowrocław /155 km/
  2. wrzesień:
    1. Warszawa Zachodnia - Warszawa śródmieście - Warszawa Wschodnia /8 km/
    2. Warszawa Rembertów - Zielonka /9 km/
    3. Wisła Uzdrowisko - Wisła Głębce /5 km/
  3. ???
    1. Dargoleza - Cecenowo /zamknięcie linii wąskotorowej/
B-1: 2 września następuje oficjalne otwarcie linii średnicowej w Warszawie.

Notatka tymczasowa: Odcinki Warszawa Gołąbki - Pruszków (rok 1936) oraz Warszawa Główna Towarowa - Warszawa Gdańska (rok 1947) zostały błędnie naniesione na mapę.



mapa-polski-1934.jpg      Rok 1934
  1. czerwiec:
    1. Mysłakowice - Karpacz /elektryfikacja linii/
  2. lipiec:
    1. Kędzierzyn Koźle - Leśnica /10 km/
  3. listopad:
    1. Zebrzydowice - Cieszyn /16 km/
    2. Sierpc - Płock /36 km/
    3. Kraków - Miechów - Tunel /52 km/
    4. Warszawa Zachodnia - Piaseczno - Warka - Radom /100 km/
  4. grudzień:
    1. Sławno - Jacinki - Polanów /39 km/
    2. Sławno - Jacinki /likwidacja linii wąskotorowej/
  5. ???
    1. Srebrna Góra - Wolibórz /likwidacja linii/
    2. Porzecze - Druskienniki /18 km/
Notatka tymczasowa: Odcinki Warszawa Gołąbki - Pruszków (rok 1936) oraz Warszawa Główna Towarowa - Warszawa Gdańska (rok 1947) zostały błędnie naniesione na mapę.



mapa-polski-1935.jpg      Rok 1935
  1. październik:
    1. Skwierzyna - Lipki Wielkie /18 km/
  2. listopad:
    1. Zebrzydowice - Jastrzębie Zdrój Moszczenica /13 km/
  3. ???
    1. Łubowo - Borne Sulinowo /10 km/
    2. Słupsk - Kępno Słupskie - Żelkowo - Dargoleza /43 km/
    3. Słupsk - Kępno Słupskie - Żelkowo - Dargoleza - Cecenowo /likwidacja linii wąskotorowej/
Notatka tymczasowa: Odcinki Warszawa Gołąbki - Pruszków (rok 1936) oraz Warszawa Główna Towarowa - Warszawa Gdańska (rok 1947) zostały błędnie naniesione na mapę.



mapa-polski-1936.jpg      Rok 1936
  1. maj:
    1. Szczecin Gumieńce - Szczecin Dąbie /25 km/
  2. czerwiec:
    1. Leśnica - Strzelce Opolskie /20 km/
  3. sierpień:
    1. Lipki Wielkie - Stare Bielice /31 km/
    2. Wieliszew - Radzymin - Tłuszcz /32 km/
  4. październik:
    1. Podkowa Leśna - Milanówek /4 km/
  5. listopad:
    1. Rybnik - Żory /14 km/
  6. grudzień:
    1. Pruszków - Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia - Otwock /elektryfikacja linii/
  7. ???
    1. Warszawa Gołąbki - Pruszków /10 km/
    2. Działdowo - Krasnołąka /likwidacja linii/
    3. Turza Wielka - Uzdowo /likwidacja linii/
Notatka tymczasowa: Odcinek Warszawa Główna Towarowa - Warszawa Gdańska (rok 1947) został błędnie naniesiony na mapę.

F-1: 15 grudnia zostaje ukończona elektryfikacja systemem 3 kV DC linii średnicowej w Warszawie wraz z dwoma pierwszymi odcinkami węzła warszawskiego. Sieć PKP będzie później elektryfikowana takim samym systemem napięcia.
Data 15 grudnia 1936 roku jest oficjalnym początkiem elektryfikacji linii kolejowych w Polsce.

G-2 i G-3: Zmiany zgodnie z kontekstem historycznym naniesiono na mapę z 1922 roku.

D-1: Trzeci fragment EKD.



mapa-polski-1937.jpg      Rok 1937
  1. styczeń:
    1. Gdynia Chylonia - Gdynia Port Oksywie /8 km/
    2. Sierpc - Lipno - Lubicz /70 km/
  2. maj:
    1. Pruszków - Grodzisk Mazowiecki /elektryfikacja linii/
  3. lipiec:
    1. Zawiercie - Poręba /7 km/ - linia towarowa
  4. wrzesień:
    1. Grodzisk Mazowiecki - Żyrardów /elektryfikacja linii/
    2. Sierpc - Rypin - Brodnica /55 km/
  5. październik:
    1. Bukowa Śląska - Pawłowice Namysłowskie /12 km/
  6. grudzień:
    1. Warszawa Wschodnia - Mińsk Mazowiecki /elektryfikacja linii/
    2. Stablack - Preußisch Eylau /11 km/
  7. ???
    1. Zawiasy - Vievis /odbudowa granicznego odcinka linii Wilno - Kowno/
Notatka tymczasowa: Odcinek Warszawa Główna Towarowa - Warszawa Gdańska (rok 1947) został błędnie naniesiony na mapę.

D-1: Pozycja nie została naniesiona na mapę.


mapa-polski-1938.jpg      Rok 1938
  1. październik:
    1. Heiligenbeil - Zinten /27 km/
  2. listopad:
    1. Żory - Pszczyna /22 km/
  3. grudzień:
    1. Płock Radziwie - Płock /6 km/
  4. ???
    1. Ocice - Nowa Dęba /12 km/
    2. Rozalin - Poniatowa /5 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
Notatka tymczasowa: Odcinek Warszawa Główna Towarowa - Warszawa Gdańska (rok 1947) został błędnie naniesiony na mapę.

D-2: Trzeci fragment Nałęczowskiej KD.


mapa-polski-1939.jpg      Rok 1939
  1. styczeń:
    1. Bukowno - Szczakowa /36 km/
  2. luty:
    1. Legionowo Piaski - Nasielsk /25 km/
  3. marzec:
    1. Pawłowice Namysłowskie - Gołębice /4 km/
    2. Sianki - Tűzhegy /zamknięcie granicznego odcinka linii Sambor - Ungvár/
  4. kwiecień:
    1. Częstochowa - Chorzew Siemkowice /49 km/
Notatka tymczasowa: Odcinek Warszawa Główna Towarowa - Warszawa Gdańska (rok 1947) został błędnie naniesiony na mapę.

C-2: Odcinek zamknięty wyniku I Arbitrażu Wiedeńskiego i ustanowienia nowej granicy państwowej pomiędzy Węgrami i Słowacją. Ruch pociągów przywrócono prawdopodobnie w 1941 roku.

D-1: Połączenie z Chorzewa Siemkowic do Częstochowy to ostatnia inwestycja kolejowa w międzywojennej Polsce. 1 września rozpoczyna się II wojna światowa.



Lata 1919 - 1929 Jesteś na końcu prezentacji !
Strona główna | Mapa serwisu

Ostatnia modyfikacja strony: 8 maja 2023 2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.396 sek