Wskaźnik W5 oznacza granicę przetaczania. Wskaźnik ten ustawiany jest w odlegości co najmniej 100 m przed semaforem wjazdowym (patrząc w kierunku szlaku) przy tych torach, na których zachodzi potrzeba stałego oznaczenia granicy, do której przetaczanie jest dozwolone. |
Uwaga: Przetaczanie poza ten wskaźnik wymaga każdorazowo pozwolenia dyżurnego ruchu. |
|
Przykład umieszczenia wskaźnika W5 pomiędzy głowicą zwrotnicową a semaforem wjazdowym. |
***** Wskaźnik o tym samym znaczeniu co W5. Spotykany w zdecydowanej większości przypadków jako słupek lub sporadycznie jako tablica pokryta materiałem odblaskowym. Występowanie - kraje byłej Jugosławii z wyjątkiem Bośni i Hercegowiny. |
***** Wskaźnik o tym samym znaczeniu co W5. Spotykany jako słupek. Występowanie - Republika Czeska i Słowacja. |
Wskaźnik W16 oznacza początek drogi hamowania pociągu przed przystankiem osobowym. |
Wskaźnik W4 oznacza miejsce na stacji, przystanku osobowym lub posterunku osłonnym, do którego ma dojechać czoło zatrzymującego się tam pociągu. |
Uwaga: Jeżeli koniec peronu nie znajduje się w pobliżu ukresu, to wskaźnik ten ustawiony przy tym końcu peronu odnosi się tylko do pociągów pasażerskich. |
|
Sposób rozmieszczania wskaźników W4 i W16 w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku osobowego nie mającego semaforów. |
***** Wskaźnik o tym samym znaczeniu co W4. Konec nástupiště. Występowanie - Republika Czeska i Słowacja. |
***** Wskaźnik o tym samym znaczeniu co W4. Występowanie - Bułgaria. |
***** Wskaźnik o tym samym znaczeniu co W4. Występowanie - kraje byłej Jugosławii. |
Wskaźnik W32 oznacza miejsce zatrzymania na stacji albo przystanku osobowym czoła pociągu o długości (w metrach) podanej na tym wskaźniku. Najczęściej spotykane wartości to 100, 150 lub 200 m. |
***** Punkt handlowy lub przystanek odległy jest o 1000 m. Występowanie - Rumunia. |
***** Punkt handlowy lub przystanek odległy jest o 900 m. Występowanie - Rumunia. |
Wskaźnik W23 (żółty słupek ustawiony przy torze) oznacza początek odcinka izolowanego torowego lub zwrotnicowego. |
Wskaźnik W17 (ukres torowy) oznacza miejsce przy zbiegających się torach, dokąd wolno tor zająć taborem. Wskaźnik ten umieszcza się między szynami wewnętrznymi odgałęzienia torów, w miejscu gdzie odległość między osiami torów wynosi 3,5 m (na liniach wytypowanych nawet 3,62 m lub 3,75 m). |
|
Rozmieszczenie wskaźników ukresowych w obrębie głowicy zwrotnicowej. |
Wskaźnik W28 oznacza miejsce zmiany i obowiązujący od tego momentu nowy numer kanału łączności radiowej. |
Wskaźnik W29 nakazuje nawiązanie łączności radiowej z dyżurnym ruchu odcinkowym. Wskaźnik ten stosuje sie na odcinkach linii, na których ruch prowadzony jest na podstawie radiotelefonicznego porozumiewania się dyżurnego ruchu odcinkowego z maszynistą pojazdu trakcyjnego. Jest ustawiany po prawej stronie toru przed mijanką bezobsługową w odległości co najmniej 1600 m przed samoczynnie działającym semaforem wjazdowym. |
Uwaga: Wskaźnik ten nie jest w nocy podświetlany, tło na wskaźniku powinno być wykonane z materiału odblaskowego. |
Wskaźnik W30 oznacza prędkość, z jaką należy przejeżdżać przez automatyczną wagę podczas ważenia składu. Odległość ustawienia wskaźnika od wagi (po obu jej stronach) jest podawana w dokumentacji technicznej wagi. |
Wskaźnik W33 oznacza początek obszaru obowiązywania systemu ERTMS/GSM-R. |
Wskaźnik W34 oznacza koniec obszaru obowiązywania systemu ERTMS/GSM-R. |
Wskaźnik W6 nakazuje maszyniście podanie sygnału "Baczność" - jednego długiego tonu gwizdawką lub syreną lokomotywy. |
***** Wskaźnik o tym samym znaczeniu co W6 nakazuje podanie jednego długiego sygnału dźwiękowego. Jest instalowany przed tunelami, mostami, przejazdami kolejowymi i innymi miejscami określonymi przez zarządcę infrastruktury kolejowej. Występowanie - Litwa, Białoruś, Ukraina. |
Wskaźnik W6a oznacza skrzyżowanie szlaku z drogą kołową i nakazuje maszyniście podanie sygnału "Baczność". |
Ten sam wskaźnik W6a w wersji podwójnej oznacza skrzyżowanie szlaku z drogą kołową i nakazuje maszyniście podanie sygnału "Baczność" wielokrotnie. Zastosowanie w sytuacjach szczególnych. |
***** Wskaźnik o tym samym znaczeniu co W6a. Spotykany jako słupek. Instalowany w odległości 600 m przed przejazdami kolejowymi. Występowanie - Bułgaria. |
***** Wskaźnik o tym samym znaczeniu co W6a. Spotykany w zdecydowanej większości przypadków jako słupek lub sporadycznie jako tablica pokryta materiałem odblaskowym. Instalowany w odległości 500 m przed przejazdami kolejowymi, które nie są wyposażone w rogatki, półrogatki lub sygnalizację świetlną informujących o zbliżającym się pociągu. Występowanie - kraje byłej Jugosławii z wyjątkiem Bośni i Hercegowiny. |
***** Początek drogi hamowania przed niezabezpieczonym przejazdem kolejowym. Spotykany w zdecydowanej większości przypadków jako słupek lub sporadycznie jako tablica pokryta materiałem odblaskowym. Występowanie - kraje byłej Jugosławii z wyjątkiem Bośni i Hercegowiny. |
Wskaźnik W7 informuje o ludziach pracujących na torze i nakazuje maszyniście podanie sygnału "Baczność". Jest ustawiany w odległości od 300 do 500 m przed miejscem prowadzenia robót na torze w zależności od warunków miejscowych. |
***** Wskaźnik o tym samym znaczeniu co W7. Informuje o ludziach pracujących na torze i nakazuje maszyniście podanie sygnału "Uwaga". Sygnał ten należy kilkakrotnie powtórzyć, aż do przybycia na miejsce pracy na linii. Występowanie - kraje byłej Jugosławii oraz Węgry. |
***** Wskaźnik o tym samym znaczeniu co W7. Informuje o ludziach pracujących na torze w odległości 1200 m od wskaźnika. Występowanie - Rumunia. |
.
Wskaźnik W27 oznacza miejsce zmiany i obowiązującą od tego miejsca największą dopuszczalną prędkość. Jest ona podawana w dziesiątkach km/h. Wskaźnik ten jest sukcesywnie wycofywany z użytku i zastępowany wskaźnikiem W27a. |
.
Wskaźnik W27a oznacza miejsce zmiany i obowiązującą od tego miejsca największą dopuszczalną prędkość. Jest ona podawana w dziesiątkach km/h. Wskaźnik ten ustawiany jest na szlaku w miejscu zmiany największej dozwolonej prędkości drogowej. |
Uwaga 1: Wskaźniki W27 oraz W27a ustawiane są bezpośrednio obok toru, do którego się odnoszą. W nocy nie są oświetlane, cyfry na wskaźniku powinny być wykonane z materiałów odblaskowych. |
Uwaga 2: W przypadku zmiany prędkości w obrębie stacji oba powyższe wskaźniki ustawia się go według następujących zasad: a) przy zmniejszeniu prędkości - przed pierwszą zwrotnicą. b) przy zwiększaniu prędkości - za ostatnią zwrotnicą. |
***** Wskaźnik informujący o oczekiwanej zmianie prędkości szlakowej podawanej w km/h. Występowanie - kraje byłej Jugosławii. |
***** Wskaźnik definiujący granicę wskazania przedstawionego powyżej - początek obowiązywania zmiany (na ogół zmniejszenia) prędkości obowiązującej na szlaku. Występowanie - kraje byłej Jugosławii. |
***** Wskaźnik definiujący granicę wskazania przedstawionego powyżej - koniec obowiązywania zmiany (na ogół zmniejszenia) prędkości obowiązującej na szlaku. Występowanie - kraje byłej Jugosławii. |
***** W odległości od 200 m do 600 m (zależy to od zasadniczej prędkości szlakowej na danej linii) nastąpi ograniczenie ruchu do wartości (w km/h) podanej na górze wskaźnika. Występowanie - Grecja. |
***** Początek ograniczenia prędkości do wartości (w km/h) podanej na dole wskaźnika. Występowanie - Grecja. |
Wskaźnik ograniczenia prędkości W8 stosuje się w celu informowania o konieczności zmniejszania prędkości pociągów przez czas dłuższy niż 30 dni - jest to tzw. ograniczenie długotrwałe i jest ono ujęte w wykazie ostrzeżeń stałych. Liczba w środku wskaźnika oznacza dopuszczalną prędkość w dziesiątkach km/h. Jej brak oznacza prędkość 20 km/h. |
Jeżeli nie można ustawić tego wskaźnika z zachowaniem skrajni, stosuje się jego wersję skierowaną odwrotnie i umieszcza wskaźnik nisko na poziomie główki szyny. |
Uwaga 1: Wskaźnik ten ustawia się w odległości drogi hamowania obowiązującej na danej linii, w nocy nie jest on podświetlany. |
Uwaga 2: W przypadku konieczności zmniejszenia prędkości pociągów w obrębie stacji na całej jej długości należy ustawić wskaźnik przy tarczy ostrzegawczej odnoszącej się do semafora wjazdowego. |
Dla oznaczenia - w miarę potrzeby - początku i końca odcinka, przez który należy przejeżdżać z ograniczoną prędkością przy ostrzeżeniach stałych, stosuje się wskaźniki W9a i W9b: |
Wskaźnik W9a. |
Wskaźnik W9b. |
Wskaźnik W9a oznacza początek, a wskaźnik W9b koniec odcinka, przez który należy przejeżdżać z ograniczeniem prędkości wprowadzonym długotrwale.
Uwaga: Wskaźniki te w nocy nie są podświetlane.
Podobne znaczenie mają wskaźniki W14a i W14b - z tą różnicą, że sygnalizują one początek i koniec doraźnego ograniczenia prędkości pociągów.
Sygnałem zasadniczym doraźnego ograniczenia prędkości pociągów jest oczywiście tarcza ostrzegawcza D6. |
Wskaźnik W14a. |
Wskaźnik W14b. |
Wskaźnik W14a oznacza początek, a wskaźnik W14b koniec odcinka, przez który należy przejeżdżać z ograniczeniem prędkości wprowadzonym doraźnie. W nocy wskaźniki te (w przeciwieństwie do W9a i W9b) są oświetlone. |
***** Początek ograniczenia prędkości. Występowanie - Republika Czeska i Słowacja. |
***** Koniec ograniczenia prędkości. Występowanie - Republika Czeska i Słowacja. |
***** Tarcza informująca o ograniczeniu prędkości mającym nastąpić za 1000 m. Występowanie - Rumunia. |
***** Tarcza informująca o początku ograniczenia prędkości. Występowanie - Rumunia. |
Wskaźniki te stawia się 300 m (3 linie), 200 m (2 linie) i 100 m (1 linia) przed tarczą informującą o spodziewanym ograniczeniu prędkości. Występowanie - Rumunia. |
|
Przykład sygnalizowania odcinka ze zmniejszoną prędkością stosowany w Rumunii. |
Wskaźnik W10a. |
Wskaźnik W10b. |
Wskaźniki te informują o początku i końcu popychania pociągu przez lokomotywę popychającą:
- Wskaźnik W10a umieszcza się 100 m przed miejscem, od którego należy rozpocząć popychanie.
- Wskaźnik W10b umieszcza się w miejscu, od którego należy zaprzestać popychania.
|
Wskaźnik W12 nakazuje drużynie parowozu zakropienie a następnie zamknięcie klap popielnika. Ustawia się go 200 m przed mostami, wiaduktami, itp. Z ogólnie znanych powodów wskaźnik ten na sieci PKP ma zasadniczo już tylko znaczenie historyczne... |
Wskaźnik W13 "pojedyńczy" służący do oznaczenia pojedynczej przeszkody. |
Wskaźnik W13 "podwójny" służący do oznaczenia dwóch przeszkód odległych od siebie mniej niż 150 m. |
Wskaźnik W13 nakazuje podniesienie noży i zamknięcie skrzydeł pługa odśnieżnego lub zachowanie szczególnej ostrożności przy pracy podbijarek, oczyszczarek tłucznia i innych maszyn torowych. Ogólnie - nakazuje wyłączenie tych urządzeń ze stanu pracy. Ustawia się go 50 m przed miejscami typu skrzyżowanie z drogą kołową, głowica zwrotnicowa, czujnik szynowy, wiadukt lub most. |
|
Przykładowe ustawienia wskaźników W10, W12 i W13 wzywających do określonej obsługi pojazdu szynowego. A - B jest odcinkiem, na którym należy dokonać popychania pociągu. |
***** Punkt początkowy i prędkość automatycznego testu hamowania. Występowanie - Litwa. |
***** Miejsce i prędkość zakończenia automatycznego testu hamowania. Występowanie - Litwa. |
***** Skrzyżowanie linii kolejowej z gazociągiem. Występowanie - Litwa. |
***** Skrzyżowanie linii kolejowej z rurociągiem przesyłającym paliwo. Występowanie - Litwa. |
***** Początek szyny zębatej. Występowanie - Republika Czeska (odcinek Tanvald - Kořenov) i Słowacja (stacja Štrbské Pleso). |
***** Koniec szyny zębatej. Występowanie - Republika Czeska (odcinek Tanvald - Kořenov) i Słowacja (stacja Štrbské Pleso). |