|
0. Wprowadzenie |
Linia kolejowa to zasadnicza część składowa sieci kolejowej. Linia kolejowa składa się z jednego, dwóch lub więcej torów kolejowych łączących stacje węzłowe lub stację węzłową i końcową, posiadająca własny kilometraż, numer i ewentualnie nazwę.
Elementami składowymi linii kolejowej są określane według coraz mniejszych jej fragmentów: odcinki, szlaki oraz odstępy.
- Odcinek to część linii kolejowej stanowiąca dwa, trzy lub więcej kolejnych szlaków.
- Szlak to część linii kolejowej, która znajduje się między dwoma sąsiednimi posterunkami zapowiadawczymi lub między ostatnim posterunkiem zapowiadawczym a końcowym punktem linii bez posterunku zapowiadawczego. Granicę między szlakiem a posterunkiem zapowiadawczym (stacją, mijanką lub posterunkiem odgałęźnym) stanowi zasadniczo semafor wjazdowy.
- Odstęp to część toru szlakowego między semaforami odstępowymi, semaforem odstępowym i wjazdowym lub między semaforem wyjazdowym i odstępowym.
Tory szlakowe na linii dwutorowej oznacza się następująco:
- tor 1 - jest nim tor prawy dla kierunku nieparzystego, czyli dla jazdy od punktu początkowego do punktu końcowego lini według jej rosnącego kilometrażu.
- tor 2 - jest nim tor lewy dla kierunku nieparzystego, czyli dla jazdy od punktu początkowego do punktu końcowego lini według jej rosnącego kilometrażu.
Na sieci PKP obowiązuje ruch prawostronny. Jednak w przeciwieństwie do ruchu drogowego nie jest to system zdecydowanie dominujący w Europie. Proporcje są mniej więcej jak 2/3 do 1/3 - niepełne zestawienie poniżej:
- ruch prawostronny: Polska, Słowacja, Czechy, Niemcy, Austria, Holandia, Luksemburg, Dania, Norwegia, Finlandia, Węgry, Chorwacja, Serbia, Rumunia, Bułgaria, Grecja, kraje byłego ZSRS, Hiszpania.
- ruch lewostronny: Francja, Włochy, Szwajcaria, Słowenia, Belgia, Szwecja, Wielka Brytania, Portugalia.
|
|
1. Wskaźniki kilometrowe i hektometrowe |
Wskaźniki kilometrowe oraz wskaźniki hektometrowe parzyste ustawia się na ławie torowiska po prawej stronie patrząc w kierunku jazdy od punktu początkowego do punktu końcowego linii kolejowej, wskaźniki hektometrowe nieparzyste - po lewej stronie. Wskaźniki te służą do ustalenia ścisłej lokalizacji pociągu podczas jazdy na szlaku. |
|
2. Wskaźniki pochylenia |
|
Wskaźniki pochylenia umieszcza się w punktach załomu profilu pionowego linii kolejowej, po prawej stronie, poruszając się w kierunku nieparzystym - czyli wzrastającego kilometrowania. Lewe ramię pomalowane jest na czarno, a prawe ma na białym tle napis w postaci ułamka liczbowego, którego licznik oznacza wartość pochylenia w ‰, mianownik zaś długość tego pochylenia w metrach. Patrząc od strony przeciwnej, czyli w kierunku parzystym, widzi się wskaźnik pochylenia ustawiony po lewej stronie torowiska. Jeżeli ramię z napisem jest uniesione do góry, wskazuje to że jazda będzie odbywać się na wzniesienie, ramię skierowane w dół wskazuje jazdę po spadku, ramię skierowane poziomo - poziomy odcinek linii. |
|
3. Skrzyżowanie z drogą kołową - przejazd kolejowy niestrzeżony |
Wskaźnik drogowy - krzyż św. Andrzeja ustawiany przed niestrzeżonymi przejazdami kolejowymi. |
- Skrzyżowanie drogi z linią kolejową jednotorową
- Skrzyżowanie drogi z linią kolejową wielotorową
|
|
4. Wskaźniki teletechniczne |
|
Słupy telefoniczne ciągnące się wzdłuż szlaku to na jeszcze działających liniach kolejowych w naszym kraju widok coraz rzadszy. A było kiedyś tak:- Strzałki kierunkowe umieszczone na słupach teletechnicznych wskazują kierunek do najbliższego telefonu łączności kolejowej na szlaku. Miejsca w których znajdują się telefony, oznaczone są tablicą z czarną literą "T" na białym tle.
- Przewody napowietrzne łączności telefonicznej zapowiadawczej są oznaczone na co drugim słupie teletechnicznym haczykami w kształcie litery "S" zawieszonymi na wsporniku. Do przewodów tych można podłączyć telefon przenośny w razie potrzeby nawiązania łączności z dyżurnymi ruchu obu sąsiednich posterunków zapowiadawczych. Włączenie telefonu przenośnego odbywa się z ziemi za pomocą specjalnej tyczki - bez potrzeby wspinania się na słup.
|
|